Chocolade, gezond of ongezond?

Chocolade, gezond of ongezond?

De meeste mensen kun je bij wijze van spreken ’s nachts wakker maken voor een heerlijk stuk chocolade. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommigen beweren verslaafd te zijn aan chocolade, gezien de aangename smaak en aroma’s van dit smakelijke product. Chocolade is een van de meest populaire soorten snoepgoed, en wordt derhalve relatief veel geconsumeerd. De vraag is echter hoe gezond chocolade nu precies is. Hoewel het product behoorlijk wat calorieën bevat, worden er ook de nodige gezondheidsvoordelen aan toegeschreven. In dit artikel wordt deze voor- en nadelen nader toegelicht.

Waaruit bestaat chocolade?

gezonde chocolade

Het belangrijkste bestanddeel van chocolade is cacao, welke wordt gewonnen uit de zaden van de cacaoboom, de zogenaamde cacaobonen. Deze bonen worden verhit en vermaalt, waardoor een massa van cacao ontstaat. Wanneer hierna het vet uit de cacao wordt gehaald heeft men cacaoboter, het residu wordt vermalen en is de cacaopoeder.

Pure chocolade: deze chocoladevorm bestaat uit cacaoboter, cacaopoeder en suiker.
Witte chocolade: witte chocolade bestaat uit cacaoboter, melkpoeder en suiker.
Melkchocolade: deze chocolade bezit alle voornoemde ingrediënten, dus melkpoeder, suiker, cacaoboter en cacaopoeder.

Ongezonde aspecten van chocolade

Het moge duidelijk zijn dat de suiker in chocolade niet als gezond bestempeld kan worden. Echter, dit suikergehalte varieert nogal ten aanzien van de verschillende soorten chocolade. Een hoog percentage cacao en een laag percentage suiker is uiteraard gezonder dan een hoger suikergehalte en een lager cacaogehalte. In de regel bevat witte chocolade de grootste hoeveelheid suiker van de voornoemde 3 soorten chocolade.

Naast de suiker bevat chocolade ook vet. Dit maakt chocolade een calorierijk product, waarvan je al snel geneigd bent meer te consumeren dan goed is. Simpelweg omdat het zo’n ontzettende lekkernij is. Vooral bij het snel afvallen met een crash dieet is chocolade een boosdoener!

Gezonde aspecten van chocolade

En dan nu het goede nieuws. In de cacao van chocolade zitten antioxidanten, welke de kans op hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker verminderen. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen vrije radicalen. Dit geldt met name voor pure chocolade, waarin zogenaamde flavonoïden zitten. Wetenschappelijk onderzoek door het Hershey Centre for Health & Nutrition heeft zelfs aangetoond dat er meer antioxidanten in pure chocola zitten dan in de meeste soorten fruit!

Deze flavonoïden hebben een positieve invloed op de gezondheid. Zo worden onder andere een verlaging van de bloeddruk en cholesterolniveau, alsook bescherming tegen ontstekingsprocessen toegeschreven aan flavonoïden. Let wel, het betreft hier met name pure chocola. Witte chocolade bevat weinig antioxidanten, veel suiker en vet en wordt daarom als niet gezond beschouwd. Voor melkchocolade geldt dat de antioxidantwerking minder is dan bij pure chocolade. Een cacaogehalte van minimaal 77% wordt doorgaans als uitgangspunt genomen voor een gezonde hoeveelheid antioxidanten.

Hoeveel pure chocolade eten?

Wanneer je dagelijks zo’n 4 gram cacao consumeert, is dat een gezonde hoeveelheid. Deze hoeveelheid cacao is te vergelijken met 10 gram pure chocolade. In geval van melkchocolade zal men meer moeten consumeren om aan de 4 gram cacao te komen, voor witte chocolade is die hoeveelheid nog veel hoger. De beste keuze is dus pure chocolade met een zo hoog mogelijk percentage cacao. Hierdoor krijg je het minst van de ongezonde toevoegingen als suiker binnen.

Is chocolade gezond?

Wanneer je dagelijks een beperkte hoeveelheid pure chocolade consumeert met een hoog percentage cacao, kun je gezondheidsvoordelen boeken. Chocolade in het algemeen kan niet per definitie als gezond worden bestempeld, gezien de toegevoegde suiker en vet welke met name in melk- en witte chocolade zitten. Wees dus sowieso matig met de consumptie, maar kies beter pure chocolade indien je bewust met je gezondheid bezig bent of een aantal kilootjes kwijt wil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *